Jedyną niezmienną w dzisiejszej rzeczywistości są… zmiany. Są one skutkiem przeobrażeń zachodzących w środowisku firmy, t.j. wprowadzenia nowej formy funkcjonowania, nowego stylu czy metod zarządzania. Firma powinna przewidywać kierunki i skalę tych zmian, rozumieć ich sens, przygotowywać się do sprostania wyzwaniom otoczenia, a także przezwyciężać niechęć do nich, powstającą wewnątrz organizacji.
Dla osiągnięcia tych celów kadra zarządzająca powinna posiadać pakiet metod i narzędzi wspomagających efektywność funkcjonowania firmy w procesie zmian. Jednym z głównych elementów decydujących o powodzeniu procesów związanych ze zmianą, jest umiejętność identyfikacji elementów jednoczących i podtrzymujących jej dynamikę, z drugiej zaś elementów hamujących sprawne funkcjonowanie grupy. Realizacja zadań w zmieniającym się otoczeniu szczególnie eksponuje wszelkie, zarówno negatywne jak i pozytywne, aspekty działań zespołowych. Kierując się tymi przesłankami szkolenie uświadamia uczestnikom znaczenie prawidłowej komunikacji na wszystkich szczeblach działania firmy, więzi zespołu, wzajemnego doceniania wysiłków i współodpowiedzialności za uzyskiwany wynik w procesie przeobrażeń.
-
Zmiana jako proces
- zmiana jako reakcja na strategiczne uwarunkowania przedsiębiorstwa
- rola kierownictwa w organizacji podatnej na zmiany
- bariery wdrażania zmian – autonomizacja celów i jak sobie z nią poradzić
- zmiana i jej cykle, etapy wprowadzania zmian
- konflikt, a zmiana
-
Rola zespołów w zmianie
- uczestnicy działań grupowych i zespołowych
- cechy dobrych zespołów
- ćwiczenie dotyczące efektu synergii: uczestnicy najpierw indywidualnie, a następnie zespołowo wykonują zadanie.
- Po zakończeniu zauważalna jest różnica w efektach pracy zespołowej i samodzielnej. Cel ćwiczenia: ukazanie efektu synergii w pracy zespołowej.
-
Cel zmiany – grupa pracowników a zespół realizujący zmianę
- definiowanie celów w oparciu o formułę WARTO
- jak definiować cele zespołowe i jak je komunikować
- ocena stopnia akceptowania celu wśród pracowników
-
Motywacja w zmianie:
- znaczenie motywacji w realizacji procesu zmiany
- sukces jako najsilniejszy motywator w organizacji
- znaczenie wzajemnego wsparcia i wyrozumiałości w pokonywaniu lęku przed zmianą i porażką
- rola zaangażowania zespołu i jego wpływ na realizację zdefiniowanego celu
-
Komunikacja w procesie zmiany:
- zagrożenia wynikające ze strat w przepływie informacji w procesach zmiany
- zasady efektywnej komunikacji
- elementy perswazji w relacjach ze współpracownikami
- minimalizowanie zakłóceń procesu komunikacji
-
Twórcze rozwiązywanie problemów w procesie zmiany
- twórcze rozwiązywanie problemów – metody
- uruchamianie kreatywności własnej i zespołowej
- myślenie samodzielne, a zbiorowe rozwiązywanie problemów
- znaczenie zaufania w pracy zespołowej
-
Idealny Lider Zmiany
- planowanie zmiany i w zmianie
- organizowanie zasobów
- kierowanie
- kontrola
- motywowanie
Czas trwania szkolenia:
(1 dzień)
Korzyści – po ukończeniu szkolenia, uczestnicy będą:
- postrzegać zmianę jako jedną z szans na rozwój osobisty i przedsiębiorstwa
- potrafili rozpoznać i zdefiniować charakterystyczne elementy procesu zmiany
- samodzielnie planować zmiany, przeciwdziałać typowym mankamentom i rozwiązywać napotkane problemy dotyczące procesu zmiany
- lepiej komunikować się w zespołach uczestniczących w zmianie
- potrafili motywować współpracowników do efektywnego wprowadzania zmian, zachowując spójność zespołu
- niwelować negatywne zjawiska związane ze zmianą
- potrafili poszukiwać optymalnych rozwiązań w typowych dla zmiany sytuacjach podwyższonego stresu i napięć, w oparciu o wiedzę pozyskaną podczas szkolenia
- oceniać efektywność zastosowanych w praktyce rozwiązań, modyfikując je odpowiednio, w zależności od zdefiniowanego celu